Ett teknisk fundament i øvelsen markløft er å la stanga få ligge helt inntil leggbeinet i startposisjon. Stanga kan trekkes opp så nært inntil kroppen som mulig hele veien opp mot topposisjon.

Dette bør være et viktig fokus innen all teknikktrening i øvelsen.

Løftet vil bli tyngre og tyngre for hver millimeter avstanden øker – inkludert vil avstanden gi korsryggen din en uheldig stor belastning.

Hvis du er en av de som har litt å hente på denne tekniske delen av løftet kan denne justeringen med enkelhet gjøre deg sterkere i øvelsen samtidig som skaderisiko minsker.

Løsningen er å jobbe aktivt med teknikken:

Finn et punkt foran deg til feste av strikk og knyt den samtidig fast i stanga. Rull stanga bakover slik at du får en god stramming i strikken. Når du så setter oppspenn og gjør deg klar til selve løftet blir du tvunget til aktivt å trekke stanga inn mot leggene.

Dette kan med fordel jobbes med når belastningen er lett – f.eks underveis i oppvarmingssettene dine.

Automatiser! Trener du mye på dette vil teknikken korrigeres automatisk når du fjerner strikken.

***Bonus – Siden du nå aktivt må jobbe/trekke for å holde stanga tett inntil kroppen vil du automatisk øke muskelaktiveringen i ryggen, noe som er essensielt for et bunnsolid oppspenn.


Besøk norges rimeligste nettbutikk innen et stort utvalg av treningstrikker her!


Lurer du på noe? Vennligst benytt kontaktskjemaet på kontaktsiden.

Kategorier: Artikler