De senere årene har hatt et sterkt fokus på hvorfor det er så viktig å styrke kroppens bakside. Ja det er VIKTIG, men det behøver ikke misforstås ved at det ikke er lov å gi fremsiden en real trøkk samtidig 🙂

Spansk knebøy, eller «spanish squats» sagt på godt norsk – en øvelse som fokuserer på fremside lår – quadriceps. Øvelsen belaster muskelaturen hardt, selv uten ekstra belastning, og kan derfor benyttes som en av dine nye hovedøvelser i hjemmetreningsprogrammet ditt. På senteret kan øvelsen erstatte frontbøy, trenes som variasjon for goblet squats eller legges til i ditt eksisterende program.

Alt du trenger er en strikk – en GROV strikk – som tillater deg å lene deg godt bakover uten at strikken strekkes for mye.

Strikken festes foran deg, aller helst i noe som ikke flytter seg så lett, og du trer føttene gjennom hver sin løkke i strikken. Trekk den opp til øvre del av legg – litt i underkant av bakside kne.

Forsøk (hvis du tør!) å lene deg godt bakover slik at leggbeinet står tilnærmet loddrett i bunnposisjon for maksimalt trøkk på lårene – OG for å hindre overbelastning på knærne. Overdrevet «spissing» av knær i denne øvelsen KAN gi høy belastning, og det anbefales at øvelsen innlæres skikkelig FØR du tar i bruk en eventuell hantel for ekstra motstand. I tillegg anbefales det et skotøy/sokketøy 🙂 som ikke sklir så lett – eventuelt finner du deg et sklisikkert underlag.

Nå er det fest!! 🙂

***For fullaktivering av quadriceps gjennom hele settet: I motsetning til goblet squats hvor du kan «hvile» på toppen mellom hver repetisjon har du her mulighet til å holde full fest i muskelaturen gjennom hele settet, enkelt, ved å holde et lite press bakover mot strikken i topposisjon 😉

Denne øvelsen er ikke veldig vanlig å se rundt på forskjellige treningssentre. Jeg kan nesten garantere, at hvis du er første mann ut til å gjøre denne til en av dine faste øvelser i ditt treningrituale, vil det ikke gå lang tid før du ser andre nysgjerrige som koser seg med strikk og smadrede lår 🙂

***Hett tips! Tren øvelsen i høyrepsskjiktet fremfor å holde tunge hantler: 15-20 kontrollerte repetisjoner x2-3sett uten ekstra belastning etter tung knebøy gir en fantastisk følelse.

Håper du blir fornøyd!


Strikk kan du naturligvis kjøpe av meg HER 🙂

Jeg fører prisgaranti i Norge på alle treningsstrikker du finner i nettbutikken.


Lurer du på noe? Vennligst benytt kontaktskjemaet på kontaktsiden.